San i spavanje

Definicija samoga sna je da je to fiziološka pojava koja se izmjenjuje sa stanjem budnosti u ritmu između noći i dana. San nam služi da bismo se odmorili i oporavili svoj organizam. Postoje 4 stadija sna nazvana ne-REM faza, a to su uspavljivanje, lagani san, polagani san i dubok san koji se tijekom noći produbljuje 3-4 puta. Tada postaje sve plići.

Neizostavni dio sna je REM faza u kojoj, zapravo sanjamo. Dok spavamo zapravo se nalazimo između ta dva stadija sna – REM i ne-REM, u ciklusima po 90 minuta. Tu se događaju najvažniji efekti odmora i obnavljanja organizma i u svakoj od njih naš mozak je aktivan. REM faza je aktivan san gdje se događaju snovi pa se disanje i rad srca ubrzavaju, dok su nam mišići opušteni i odmaraju se.

No, i spavanje ima svoje poremećaje – najčešće je to nesanica. Alkohol smanjuje kvalitetu spavanja i može dovesti do buđenja tijekom noći. Slično je i s kavom – ona može prouzročiti probleme i do 10-12 sati nakon konzumacije, stoga ju pijte samo ujutro. Čak je i nikotin stimulans koji ometa san.

Opuštanje za kvalitetan san

Za dobar san vam može pomoći izbjegavanje stresa i teške hrane navečer, umjerena fizička aktivnost, emocionalno zadovoljstvo, no potreban vam je i dobar krevet (dovoljno velik i širok), još bolji madrac i kvalitetan jastuk te posteljina.

Pored svih napomena i savjeta postoje i neke zablude. Jedna od najvećih je da je hrkanje štetno za zdravlje – nije! U rijetkim slučajevima može biti simptom poremećaja spavanja, ali najveći problem i dalje predstavlja onima koji ga moraju slušati. Nadalje, nedostatak sna tijekom tjedna NE MOŽETE nadoknaditi odmorom tijekom vikenda. Što više i češće gubimo noćno spavanje, to ga je teže nadoknaditi, a za popodnevni odmor nam je dovoljno 45-60 minuta. Isto tako nije istina da nam se mozak tijekom noći odmara – tijelo se odmara, a mozak obnavlja snagu i kontrolira tjelesne funkcije, među kojima je i disanje.

Postoje neki prirodni trikovi za dobar san poput aromaterapije, čaja, kupke. Preporučuju se čajevi od kamilice, lista matičnjaka, mente, ploda anisa, lavandinog cvijeta i korijena valerijana. Mogu vam pomoći i ulja za aromaterapiju s ekstraktom matičnjaka, lavande, citrusa ili ruže i geraniuma jer djeluju umirujuće i opuštaju. Za kupke je najbolji matičnjak.